Wanneer geef je een relatiegeschenk, giveaway of premium? En wat geef je dan?

Wat is eigenlijk verschil is tussen relatiegeschenken, give-aways en premiums? Wat geef je? En hoe zet je deze promotionele items effectief in? Om deze vraag te kunnen beantwoorden hebben we de verschillen op een rijtje gezet.

Wat zijn give-aways?

De letterlijke vertaling ‘weggevertjes’ zegt het eigenlijk al. Giveaways vergroten de naamsbekendheid en worden vaak weggegeven tijdens een beurs, congres of ander evenement. Met een Bedrukte Give Away in het vooruitzicht (advertentie programmaboekje) kan je bezoekers naar je stand lokken. Lege bakken langs de gangpaden laten zien dat GRATIS WEGGEVERTJES enorm op prijs worden gesteld. Geef niet teveel uit aan deze strooiartikelen, zodat je de bakken zonder ergernis kunt blijven vullen.

Belangrijk om te weten is dat er meer omzet gehaald wordt uit give-aways dan uit een televisie- of radiocommercial. De ontvanger komt je bedrijfsnaam namelijk veel vaker op een positieve manier tegen. Geef de bezoekers iets bruikbaars of lekkers met een link (knipoog) naar je bedrijf of product. Probeer je te onderscheiden en geef bijvoorbeeld een floating pen, autospons of  een bijzonder knopen reparatiesetje. Verlies je doelgroep ook niet uit het oog. Komen er veel vrouwen? Dan kan een glazen nagelvijl leuk zijn. Komen er veel mannen? Dan kan een iPad doekje leuk zijn. Sta je naast de wc’s? geef dan iets ludieks, zoals een verfrissingsdoekje!

Wat zijn relatiegeschenken?

Je kunt relatiegeschenken inzetten om je klanten of  leveranciers te bedanken of om de relatie met je medewerkers te versterken. Deze cadeautjes worden meestal bedrukt met het bedrijfslogo. Zorg dat dit subtiel gebeurd, zodat je relaties/medewerkers ook echt blij worden van het geschenk! Relatiegeschenken kunnen ook ingezet worden bij speciale gelegenheden, zoals een opening, jubileum of bij het behalen van bepaalde targets.

Een relatiegeschenk is een blijk van waardering en vergroot de loyaliteit! Alle reden om deze met de grootste zorg uit te kiezen. Je kunt hierbij denken aan een bijzondere bieropener, een USB-Pen, een PowerBank of een Geschenk met Doming.

Wat zijn Premiums?

Een premium is een klein cadeautje dat je GRATIS krijgt bij de aanschaf van een product, zoals een bierglas bij een sixpack bier of plaktattoos bij een zak chips. Met zo’n cadeautje probeer je de consument te beïnvloeden en creëer je tegelijkertijd naamsbekendheid voor je product. Een goede premium kan ervoor zorgen dat de klant met jouw product naar huis gaat in plaats van het product van je concurrent.

Er zijn ook Duurdere Premiums denkbaar, waarvoor je moet sparen. Als dit aanslaat zullen de klanten terugkomen om hun kaart vol te krijgen. Denk hierbij aan de Roy Donders Huispakken bij de Jumbo, die waren niet aan te slepen. Zo’n spaaracties mag niet te lang duren, maar mag ook zeker niet te kort zijn.

Soms wordt een Premium een hype, denk hierbij aan de kinderen die de voetbalplaatjes uit je handen kijken wanneer je de supermarkt verlaat.

Inspiratie nodig?

Wij helpen je graag verder. Bel naar 045 549 1874, stuur een mail naar info@grabagift.nl.

LinkedInTwitterGoogle+FacebookPinterestEmailPrint

Laat een reactie achter

captcha